Naše škola se poprvé zúčastnila Olympiády mediální gramotnosti
14.11.2024Víte, co je to fake news nebo dezinformace? V dnešním světě plném informací je důležité umět rozlišit pravdu od lži. Proto se žáci naší školy zúčastnili Olympiády mediální gramotnosti, která je zaměřena právě na to, jak se orientovat v záplavě informací na internetu.
Cituji z webu ČT24: „Uživatelé sociálních sítí si vytvářejí návyky sdílet informace, za které získají uznání ostatních,“ napsali vědci. Vede je k tomu návyk získaný tím, jak sociální sítě své uživatele odměňují za dosah jejich příspěvků. „Jakmile si tito lidé takové návyky vytvoří, téměř automaticky pak sdílejí cokoliv, aniž by zvažovali důsledky , například to, že by mohli šířit dezinformace.“
Co to vlastně Olympiáda mediální gramotnosti je? Je to soutěž, která chce pomoci mladým lidem stát se kritickými mysliteli a naučit je, jak vyhodnocovat informace, které na ně míří ze všech stran. Účastníci se v testu nesetkali s otázkami na konkrétní termíny, ale museli prokázat schopnost hledat informace a vyhodnocovat jejich spolehlivost. Jak se nám dařilo? Pro naši školu to byla premiéra. I když byly otázky náročné a žáci se museli potýkat s tématy, kterým se možná dříve nevěnovali, zkusili jsme si, jak vypadá skutečná mediální gramotnost. Proč byla olympiáda tak náročná? Mnohé otázky se týkaly aktuálních témat, se kterými se žáci možná ještě nesetkali v běžné výuce. Úspěšné řešení úloh vyžadovalo nejen znalosti o médiích, ale také schopnost číst s porozuměním a vyhledávat relevantní informace. Žáci museli být schopni analyzovat různé zdroje informací a zhodnotit jejich důvěryhodnost.
Proč v soutěži uspět? Schopnost rozlišit pravdu od lži je v dnešním světě klíčová. Umění vyhodnocovat informace nám pomáhá chránit se před manipulací- Nemusíme se nechat ovlivnit falešnými zprávami, přijímat informovaná rozhodnutí: Můžeme se sami rozhodnout, čemu věříme a čemu ne a stát se aktivními občany: Můžeme se zapojit do diskuzí a přispívat k vytváření lepší společnosti.
A co si z olympiády odnášíme? I když jsme se možná nesetkali s okamžitým úspěchem, zúčastnit se olympiády bylo pro nás velkým přínosem. Získali jsme cenné zkušenosti a možná si právě teď začínáme uvědomovat, jak důležitá je mediální gramotnost v dnešním světě.I přes náročnost soutěže máme v úmyslu v účasti pokračovat. Chceme se zlepšovat a připravit se na další ročník ještě lépe.
Zde je průřez výsledků:
Na prvním stupni se v ČR zúčastnilo 5 244 žáků. Máme skvělé umístění a jednoho postupujícího. Je jím Mikuláš Urbančík z 5.B který se umístil na 71.-80. místě a postoupil do regionálního kola.
Jan Lukeštík, Daniel Holčák, Michal Dvořáček se umístili do 500. místa a Martin Funiok do 900. místa. E. Kijonková, M. Boček, D. Jurášek, K. Dluhošová, A.Papadimitriu se umístili v první polovině soutěžících. Blahopřejeme!
Na druhém stupni se zúčastnilo 14 024 žáků a z našich nejlépe uspěl Robin Zadražil 9.B, který obsadil 728.-826 místo, Lukáš Přerovský 9.B do 3000 místa a Martina Matušková 9.B do 3500 místa. V polovině žebříčku soutěžících se pohybuje Antonín Kuzník 9.B. Rovněž blahopřejeme.
Mgr. Jiří Zinecker